Lite mer om hur mitt hår såg ut, luktade och kändes under dessa tre månader

Första veckorna:
Jag använde först diskmedel. Ca 3 dagar mellan tvättarna, å använde då diskmedel YES. Håret blev väldigt strävt och extremt torrt men det slutade genast att klia mkt mindre i hårbottnen.

Därefter vart jag tvungen att använda någonting annat eftersom det vart så himla torrt. Så jag tog bikarbonat och vatten. Så i ytterligare några veckor använde jag det men håret blev fett efter ca 1 och en halv dag och det började bildas någon form av ’’lager’’ på mitt huvud, jag gissar att jag inte tvättade ur bikarbonaten ordentligt med vatten.
Så istället för bikarbonat så köpte jag Rapsodine Hår Schampo och Ica Basic Balsam men bara en kort stund eftersom det innehåller sulfater å sådant så jag köpte Coop Xtra Schampo och Balsam. Jag använde schampot för att jag inte hade tvättat håret med nån form av ’’normalt schampo’’ så jag tvättade det först med bara Xtra Coops schampo en gång. Sen tvättade jag det bara med Xtra balsam och hade väl lite bikarbonatstvättar nån gång här å där för att jag ville prova vad som skulle hända och efter nån vecka använde jag schampot igen.
Vad jag märkte när jag började använda Xtra var att håret torkade mycket snabbare. Jag behövde inte ha håret i en handduk efter jag duschat klart för att min tröja inte skulle bli blöt utan det torkade på ca 1 timme.

 

När jag i december förra året (2014) började leta efter ett nytt balsam, eftersom jag tyckte Xtra gav mitt hår en konstig lukt som jag nästan kräktes av, så hittade jag Garnier Fructis som jag tycker luktar jättegott. Mitt hår började genast lukta mkt bättre men sen efter några veckor så började jag sluta känna lukten och den här konstiga lukten började komma tillbaka. Jag kan inte beskriva lukten men den är inte nice iaf.

Jag började i slutet på november förra året märka att håret som va längst bak på huvudet började bli lockigt vilket jag bara blev glad av för att jag har alltid velat ha lite vågigt hår. Dock så har jag inte sett skymten av lockar på utsidan av mitt hår utan bara under närmast skalpen. Just nu har jag inte märkt någonting men jag tror det är för att jag använder balsam varje gång jag duschar nu. Så om jag skulle börja använder bikarbonat så får jag nog tillbaka lockarna igen. Då hade jag som sagt mer olja i håret och nu är det nästan ingenting vilket jag tror påverkar.
Om jag lät håret vara i ca 5 dagar då måste jag tvätta det. Och då är det väldigt oljigt. Men vad jag har märkt nu iaf det är att håret inte blir fett på två dagar utan efter 3dje dagen så sker typ en explosion av olja så det tar kanske 4 dagar innan det blir riktigt fettigt.
Så första dagen efter tvätt så är det knappt märkbart, andra dagen är det bara ca en halv centimeter på skalpen. 3dje dagen så är hela skalpen oljig och inte förrän 4de dagen så är ca 6 centimeter av håret oljigt och ser inte så fint ut. Mina toppar och ca 50 % av hela mitt hår blir nästan aldrig oljigt. Utan det är just bara skalpen och det som kommer i kontakt med skalpen.

 

Nu idag är det två dagar sedan som jag tvättade håret. I Fredag tvättade jag håret med YES eftersom det va så länge sedan som jag tvättade det med annat än balsam så all olja försvann och jag är lite rädd att det kommer en våg av olja just nu…. Men vi får se vad som händer.

Balsammetoden | |
Upp